søndag den 29. januar 2012

Perlemode

Fandt en blog, hvor der var en, der havde lavet en masse fine ting med perler, og det ville jeg da også prøve :D
Først var det at man kunne sætte perler, der normalt bruges til at lave perleplader med, på en ledning fx den fra sine høretelefoner. Lige da jeg så det tænkte jeg, nok ligesom jer, hvordan har de dog fået dem på. Overvejede om de havde pillet stikket for enden af for at sætte perlerne på, men nej.
Hemmeligheden er, at man tager en kniv og flækker perlerne ned langs siden, og så kan man åbne dem lidt og så putte ledningen ind, og når perlen lukker sig om ledningen kan man næsten ikke se der hvor man har skåret.
Synes det ser meget sjovt ud i stedet for en ensfarvet kedelig ledning, der blandes med alle andre. Det er selvfølgelig meningen, at der skal perler på hele snoren, meeeeen....
Det var lettere sagt end gjort, jeg gav hurtigt op, da det var ret svært at åbne perlerne og sætte dem om ledningen, det krævede i hvert fald nogen fingerkræfter eller lange hårde negle :P

Og det næste projekt var en slål af perler! Synes det så vildt sejt ud, så det måtte jeg da også prøve.

Her kommer opskriften;
Først finder man en skål, der kan tåle at komme i ovnen. Så smører man den indvendig med olie og derefter drysses perler i hele skålen. Man skal lige flytte dem lidt med fingrene, så de ikke ligger ovenpå hinanden, og der må heller ikke være for store huller mellem perlerne.
Når man synes det ser fint ud kommer man den ind i en 200 grader varm ovn.
Tog ikke helt tid, men vil gætte på mellem 5 og 10 min. Man skal holde øje med den hele tiden, for lige pludselig går det ret stærkt :) Den ovnfaste skål tages ud af ovnen, og når perlerne er helt afkølede vaskes skålen med varmt vand og sæbe så olien kommer af igen. Skålen er nu klar til brug ;)
God fornøjelse

1 kommentar:

  1. Hvad hedder den blog, og var der flere ting man kunne lave? :-D

    SvarSlet